Čidlo teploměru Wartburg / Barkas
Aby nám to soudruzi z NDR neudělali tak úplně jednoduchý, je hned několik typů čidel. Čím se liší?
- první - nejstarší dva typy - na první pohled velikostí.
- další typ už na první ani druhý pohled rozdílný není. Možná tak na třetí...
Ale teď to vemme trochu věděčtěji.
první / nejstarší provedení čidla
- Wartburg 312 (od 10/1964, náhrada kapilárového teploměru, spolu s novým sdruženým přístrojem), Wartburg 313, Wartburg 353, Barkas B1000 (pasuje i do Multicar M25, IFA) s analogovým sdruženým přístrojem (ručky) - hladina paliva/teplota chladicí kapaliny
- závit M14 x 1.5, klíč 19 mm, délka od matice přes závit 29 mm
- označení - 3.1101/01 "dlouhé" / C120 / C120/01
- a jak jsem byl upozorněn, ty OPRAVDU první mohly mít porcelánovou špičku s kontaktem, následně pak změna na plast (hádám, že asi z cenových a výrobních důvodů)
druhé / novější provedení čidla (je záměnné s předchozím typem)
- Wartburg 353, Barkas B1000 (pasuje i do Multicar M25, IFA) s analogovým sdruženým přístrojem (ručky) - hladina paliva/teplota chladicí kapaliny
- závit M14 x 1.5, klíč 19 mm, délka od matice přes závit 18 mm
- označení - 3.1101/01 "krátké" / C120 / C120/01
třetí / nejnovější provedení (není záměnné s předchozími typy)
- Wartburg 353 (od 1982), Barkas B1000 s "LED" kombinovaným přístrojem KMVA - okamžitá spotřeba paliva (l/hod) / hladina paliva (l) / teplota chladicí kapaliny (°C)
- závit M14 x 1.5, klíč 19 mm, délka od matice přes závit 18 mm
- označení - 3.1101/02 / C120/02
Ta záměnnost a nezáměnnost není otázkou fungování nebo nefungování ukazatele, ale o tom, zda bude zobrazovat správně a správnou teplotu chladicí kapaliny. V lidštině to znamená, že "to nebude blbě ukazovat nesmysly"...
nová výroba
- v dnešní době se dá čidlo teploty sehnat nové buď jako stará zásoba nebo se dá koupit "novovýroba". Podle hodnot by to něco ukazovat mělo, na analogovém přístroji asi i relativně přesně. S LED KMVA už to může ukazovat s nějakou chybou, ale v rámci potřeb...