ÚPRAVY NA MOTORU W353
ZA ÚČELEM ZLEPŠENÍ NEBO ZVÝŠENÍ VÝKONU
(5. část)
zlepšovací návrh:
autor: Jiří Snížek
spolupráce: J. Hoďánek
ÚPRAVA PODLE BODU 2 - 2. pokračování
SEŘÍZENÍ ZAPALOVÁNÍ
Optimální výkon zapalovací soustavy je do značné míry podmíněn přesností nastavení kontaktů přerušovače, a to tak, aby doba je-jich sepnutí odpovídala určitému úhlu natočení vačky.
Říká se tomu úhel sepnutí kontaktů, který je v našem případě stanoven hodnotou 132°+ 5°. Velikost tohoto úhlu je závislá na tvaru vačky a na vzdálenosti mezi kontakty při jejich max. otevření. Tradiční způsob seřizování vzdálenosti kontaktů, je při měření lístkovými měrkami poměrně značně nepřesný. Mimo to se ukazuje, že tvar vačky není pro udávanou vzdálenost kontanktů 0,4 mm zcela v souladu s požadavkem na úhel sepnutí 132°. Z těch důvodů je podstatně přesnější a účelnější seřizovat kontakty tak, aby bylo dosaženo předepsaného úhlu sepnutí, bez ohledu na to, jaká vzdálenost mezi kontakty se nastaví. S takto nastaveným zapalováním je motor pozorovatelně pružnější, lehčeji se vytáčí do vyšších otáček, a známé detonační cvrnkání se podstatně omezí. Seřízení zapalování s nastavením úhlu sepnutí kontaktů je možno provést dvěma způsoby:
a.) Vzdálenost kontaktů u všech tří přerušovačů nastavíme na hodnotu 0,5 mm (měříme lístkovou měrkou). Při této vzdálenosti kontaktů seřídíme běžným způsobem předstih u prvního válce na 3,58±0,31 mm (pootáčením základní desky přerušovačů).
Potom kontrolujeme úhel sepnutí kontaktů I. válce. Kontrolní žárovka, zapojená mezi svorku přerušovače a kostru se v okamžiku rozepnutí kontaktů rozsvítí, při jejich sepnutí zhasne. Otáčíme-li tedy motorem od nastaveného místa zážehu proti jeho normálnímu smyslu točení, kontakty jsou spojeny a žárovka nesvítí. Rozsvítí se až tenkrát, až se kontakty rozepnou. V tomto okamžiku přestaneme motorem otáčet. Výpočtem z geometrických rozměrů klikového mechanismu bylo odvozeno následující: Vychází-li se u seřizovaného válce z okamžiku zážehu přívzdálenosti pístu 3,58 před horní úvratí a provede-li se výše uvedené zpětné pootočení motorem, má se píst válce, který pálil jako předchozí (tedy II.), nacházet ve vzdálenosti 8,8 mm před horní úvratí. Změříme tedy uvedenou vzdálenost. Vychází-li nám větší, je úhel sepnutí kontaktů větší než 132º a opačně. Nastavíme proto píst II. válce na vzdálenost 8,8 mm před horní úvratí a úpravou vzdálenosti kontaktů I.válce docílíme toho, že žárovka právě rozvěcí a zhasíná, (oddálením kontaktů se úhel sepnutí zmenší a naopak). Změnou vzdálenosti kontaktů se změnil dříve nastavený předstih. Nastalou změnu opravíme natočením základní desky přerušovačů. Potom znovu kontrolujeme úhel sepnutí kontaktů podle vzdálenosti 8,8 mm pístu II. válce. Takovým způsobem korigováním seřídíme přerušovač I. válce tak, že předstih je 3,58 mm, a úhel sepnutí kontaktů 132°, to znamená, že žárovka zhasíná a rozsvěcí při 3,58 mm před H.Ú. I. válce, a při 8,8 mm před H.Ú. II. válce (žárovka stále zapojena na přerušovač I. válce).
Obdobně seřídíme přerušovače II. a III. válce. Při tom platí, že:
- SEŘIZUJEME-LI PŘERUŠOVAČ VÁLCE I, měříme pomocných 8,8 mm u válce II,
- SEŘIZUJEME-LI PŘERUŠOVAČ VÁLCE II, měříme pomocných 8,8 mm u válce III,
- SEŘIZUJEME-LI PŘERUŠOVAČ VÁLCE III, měříme pomocných 8,8 mm u válce I.
b.) Seřizování podle úhloměrného segmentu, které je jednodužší. Za tím účelem si zhotovíme segment a ukazatel podle níže uvedeného obrázku:
- Segment přišroubujeme na čelo skříně zapalování místo plastikového víka.
- Vzdálenost kontaktů všech tří přerušovačů upravíme předběžně na 0,5 mm.
- Na I. válci nastavíme předstih 3,58 mm.
- Pří natočení motoru tak, že píst I. válce je v poloze okamžiku zážehu, zatlačíme pružný kroužek ukazatele do čelní dutiny vačky, a to tak, aby ukazatel směřoval na rysku Z segmentu.
- Zpětným pootáčením motorem nastavíme ukazatel na rysku A segmentu, t.j. pootočíme zpět o 132°.
- V této poloze má kontrolní žárovka právě rozvěcet a zhasínat.
- Není-li tomu tak, upravíme vzdálenost kontaktů přerušovače I. válce stejně, jak je uvedeno v odstavci a.)
- Znovu překontrolujeme a případně opravíme nastavení předstihu.
- Vzájemnou korekcí obou hodnot docílíme seřízení předstihu na 3,58 mm, a úhlu sepnutí kontaktů na 132°.
- Obdobným způsobem seřídíme přerušovače válců II. a III. Pracujte trpělivě a pečlivě. Motor se vám odmění pružnějším chodem.
<= Úpravy na motoru W353 (4. část) | Úpravy na motoru W353 (6. část) =>