ÚPRAVY NA MOTORU W353
ZA ÚČELEM ZLEPŠENÍ NEBO ZVÝŠENÍ VÝKONU
(6. část)
zlepšovací návrh:
autor: Jiří Snížek
spolupráce: J. Hoďánek
ÚPRAVA PODLE BODU 2 - 3. pokračování
VÝMĚNA ŘEMENICE
Jedná se o řemenici k pohonu chladícího čerpadla a ventiláto-ru, kterou nahradíme řemenicí o průměru zvětšeném na Ø 120 (resp. na Ø 125mm).
O této možnosti bylo již několikrát hovořeno, a to hlavně v souvislosti s odstraněním nepříjemného "kvílení" ventilátoru chlaze-ní při vyšších otáčkách motoru. Mimo tohoto hlukového efektu má však zvětšená řemenice další výhodu ekonomickou. Nezávadným snížením otáček hřídele čerpadla se prodlouží teoretická životnost kuličkových ložisek a grafitových ucpávek asi o 20 % a sníží se potřebný příkon. Není to sice zisk nijak výrazný, ale ve spojení s podstatně tižším provozem je to úprava, která se rozhodně vyplatí. Chlazení i topení je dimensováno tak, že i při snížených o táčkách čerpadla a ventilátoru zcela vyhovuje i v nejteplejším ročním období. V chladnějším období, které u nás výrazně převažuje,snižuje tato úprava možnost podchlazení motoru.
U motorů, které vzdor dobrému seřízení mají zcela jasně nižší výkon, než odpovídá průměru, jde zřejmě o nedostatek zaviněný nepřesností rozvodových kanálů. Pro případnou kontrolu, nebo úpravu, uvádíme rozvinutý plášť válce s vyznačením kanálů a jejich rozhodujících měr. (pozn.: Údaje jsou převzaty z inf. zpráv výrobního závodu).
<= Úpravy na motoru W353 (5. část) | Úpravy na motoru W353 (7. část) =>