ÚPRAVY NA MOTORU W353
ZA ÚČELEM ZLEPŠENÍ NEBO ZVÝŠENÍ VÝKONU
(7. část)
zlepšovací návrh:
autor: Jiří Snížek
spolupráce: J. Hoďánek
Úprava motoru na vyšší výkon 60k
Pro použití motorů Wartburg k sportovním účelům vypracoval výrobce návod na jejich úpravu a to v alternativách pro výkon 60 - 65 k a 70 - 75 k. Protože druhá z alternativ je technologicky i materiálově značně náročná, a i z hlediska spotřeby paliva pro běžné ho uživatele neúnosná, uvádíme pouze alternativu první.
Rozsah úprav je tedy následující:
- Odstranit všechny výstupky, hrubozrnosti a drsnosti povrchu na celé cestě plynů a směsi, t.j. v kanálech bloků válců, v sacím potrubí, ve výfukové sběrné rouře. Všechny tyto stěny pak vyhladit a vyleštit.
- Přechody v přírubách, t.j. mezi karburátory a sacím hrdlem, mezi sacím hrdlem a blokem, mezi blokem a výfukovou sběrnou rourou, musí být hladké, bez vystupující hrany. Spíše je přípustné, aby průměr po proudu byl větší nikdy menší. Tím by bylo zaviněno víření.
- Hrany kanálů, přicházející do styku s pístními kroužky lehce zaoblit, aby se zamezilo poškození kroužků.
- Rozvodové kanály ve válci upravit dle níže uvedeného obrázku.
- Vybrání na spodním okraji pístů upravit podle obrázku. Toto se týká všech motorů, mimo motor 50 k. U tohoto motoru stačí vybrání do hloubky 1 mm.
- Přepouštěcí otvor v pístech rozšířit na rozměr 24 x 33 mm.
- Vůle pístu ve válci nejméně 0,1 mm, měřeno na spodní části, kde je průměr pístu největší.
- Druhý pístní kroužek u všech pístů pootočit o 30° ve směru k sání, aby nezachytil hranu kanálu.
- Použije se dvou horizontálních karburátorů typu BVF - H362-24.
Difuzér i sací potrubí se upraví na průměr 29,5 mm.
Hlavní tryska 145 (130 - 150 vyzkoušet).
Hlavní vzdušník 220 - 240
Volnoběžná tryska 50
Karburátory se montují na dvojité sací potrubí, jaké je používáno u vozu Wartburg - Sport (k dostání v NDR). Konečné seřízení karburátorů až při zkušebních jízdách. - Čistič nasávaného vzduchu je nejlíp použít z vozu Sport, nebo "Barkas".
- Odfrézovat hlavu válců o 1,5 mm.Tím se zvětší kompresní poměr na 9,0 : 1.
- Předstih zapalování se seřizuje na míru 2,5 mm pístu před H.Ú. (t.j. 18°).
- Zapalovací svíčky mají mít tepelnou hodnotu 240-260 (PAL 14-8-2).
- Jako palivo stačí benzin SPECIAL, mísící poměr 1: 33.